Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony

Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony

10.2.2025

Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá jen s odjezdem z výchozí a příjezdem do cílové stanice, ale zpracovává i časy příjezdů a odjezdů ve většině stanic a zastávek na cestě. Za loňský rok statistici zpracovali přes 46,5 milionu údajů, což je v průměru skoro 20 časových údajů na jeden vlak.

Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony

„Loňské plnění jízdního řádu je druhé nejlepší od roku 2016. Oproti roku 2023 jelo na čas o 0,2 % více spojů, a to představuje v celkových číslech skoro 3 000 vlaků navíc. Další zvyšování přesnos-ti železnice závisí především na faktorech, které nemůžeme ovlivnit. České dráhy jako dopravce se loni podílely pouze na 12,5 % ze všech případů zpoždění. Pokud bychom sledovali zdržení způsobená jenom dopravcem, například vlivem závady na lokomotivě, jelo by loni na čas dokonce 98,7 % našich vlaků. Drtivá většina zdržení je tak mimo náš přímý vliv, přesto věřím, že se nám bude přesnost vlaků dlouhodobě zvyšovat,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
O něco více zdržení vlaků připadá na provozovatele dráhy, a to 18 %. Jednalo se především o vliv výluk a závad na infrastruktuře. Největší podíl zpoždění, celkem 69,5 %, připadá na ostatní vlivy, kam patří míjení vlaků na jednokolejných tratích, zpožděný příjezd vlaků ze zahraničí, dopady nepříznivých povětrnostních podmínek nebo zásahy složek IZS. Především v posledních dvou případech se navíc jedná o největší zdržení v důsledku až několikahodinového přerušení provozu kvůli popadaným stromům, sesuvům půdy nebo v důsledku činnosti záchranářů a práce vyšetřo-vatelů po nehodách na přejezdech nebo po sražení osob. 
Z pohledu jednotlivých měsíců byly vlaky nejpřesnější v únoru (91,8 %), v březnu (91,6 %) a v prosinci (89,8 %). Nejméně přesné byly v září, kdy Česko postihly rozsáhlé povodně a musely na mnoha místech z preventivních důvodů nebo kvůli poškození infrastruktury dočasně zpomalit. Tehdy jelo na čas 82,8 % vlaků. 
Celkové průměrné zpoždění vlaku bylo jen 2:36 minuty a zpoždění pouze vlivem dopravce bylo v průměru dokonce jen 48 sekund. Tento údaj představuje hodnoty nejen z cílové stanice, ale také ze stanic a zastávek na celé trase vlaků a vychází z více než 46,5 milionů údajů. Pozitivních vý-sledků bylo dosaženo také ve spolehlivosti vlaků, kdy bylo odřeknuto nebo nahrazeno autobusy jen 0,78 % všech plánovaných spojů. Odřeknutí drtivé většiny z nich bylo také spojeno se zářijo-vými povodněmi a jejich následky.  
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Rok 2024 ve znamení rekordních modernizacíRok 2024 ve znamení rekordních modernizací

7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - TelematikaSpráva železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letosŠlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika